Mýtus 1: Velká auta jsou bezpečnější než malá
Není pochyb o tom, že při srážce dvou aut podobného stáří a konstrukční vyspělosti je výhoda na straně toho většího. Při nárazu do jakékoli jiné překážky, například do stromu, záleží hlavně na konstrukci deformačních zón, pevnosti stavby a vybavenosti zadržnými systémy. Příkladem mohou být výsledky nárazových zkoušek malých moderních vozů, které dokáží posádku celkem spolehlivě ochránit, zatímco velká těžká auta (například
pick-upy a SUV na žebřinovém rámu) nikoli.
Velká auta jsou zákonitě hůře ovladatelná než menší vozy. Brzdná dráha velkého SUV o hmotnosti přes dvě tuny (ač vybaveného masivními brzdami) je na podkladu se sníženou adhezí o pořádný kus delší než v případě menšího a lehčího auta. V zatáčkách se také odstředivá síla těžkého auta projeví mnohem dříve než u auta lehčího.
|vydáno: 22. ledna 2015 |zobrazeno: 2286x|